Ditulis Oleh Zulhizam ibnu Hashim
Shared on Aug 12, 2017.
بسم الله الرحمن الرحيم
Ilmu tauhid merupakan ilmu yang terpenting di dalam kehidupan manusia. Ini kerana Allah عز وجل tidak mencipta manusia melainkan untuk mentauhidkanNya. Kerana inilah Allah menurunkan kitabNya dan mengutuskan para rasul. Kerana ini jugalah manusia yang engkar dikalangan umat terdahulu dibinasakan oleh Allah disebabkan dosa syirik yang mereka lakukan.
Oleh itu pembelajaran ilmu ini mesti diberikan penekanan demi kebaikan manusia di hari kemudian. Mengabaikannya bererti mengabaikan hak pencipta mereka iaitu Allah عز وجل.
Pengertian Tauhid
Perkataan tauhid dari sudut bahasa membawa makna menjadikan sesuatu itu satu. Di dalam konteks aqidah seorang muslim ilmu tauhid membawa erti kepercayaan mereka bahawa ciri-ciri tertentu merupakan hak Allah semata-mata.
Ertinya mereka berpegang bahawa ciri ciri tersebut hanya satu-satunya milik Allah. Tiada yang berkongsi atau menyamaiNya. Tiada yang setanding denganNya. Perkara inilah yang mesti dipelajari dan difahami oleh setiap orang yang mengaku beragama Islam.
Kepentingan Tauhid
Tauhid merupakan makna yang terkandung di dalam kalimah syahadah yang dilafazkan oleh seorang Muslim yang mana tidak sah keislamannya melainkan dengan dia bersaksi dengan kalimah ini.
Sebagai mana yang dinyatakan di atas, Allah mengutuskan para rasul untuk mengajak manusia mentauhidkanNya. FirmanNya :
[الأنبياء : 25]
– Surah al-Anbiya, Ayat 25
Ayat di atas menerangkan secara jelas tugas utama para rasul iaitu mengajak manusia kepada kalimah tauhid لا إله إلا الله dan melarang manusia daripada melakukan perkara yang bertentangan dengan tauhid iaitu syirik.
Di dalam Al-Qur’ān banyak ayat yang menceritakan kisah perjuangan para rasul. Perjuangan mereka yang bermula dengan mengajak manusia kepada mentauhidkan Allah. Firman Allah menceritakan perjuangan nabi Nuh عليه السلام :
[الأعراف : 59]
– Surah al-A’rof, Ayat 59
Di dalam ayat yang lain berkaitan perutusan nabi Hud عليه السلام Allah menyatakan :
[الأعراف : 65]
– Surah al-A’rof, Ayat 65
Demikianlah ke semua para rasul diutuskan Allah untuk mengajak manusia kepada kalimah yang agong ini. Kerana kalimah inilah juga Allah mencipta syurga dan neraka.
Sesiapa yang menerima dan beriman dengannya maka dia akan dimasukkan ke dalam syurga Allah pada hari kiamat kelak. Sesiapa yang menolaknya dan kufur dengan kalimah tersebut maka dia akan disumbat ke dalam neraka Allah. Firman Allah :
[المائدة : 72]
– Surah al-Maidah, Ayat 72
Sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Utsman رضي الله عنه :
“Sesiapa mati dalam keadaan dia tahu bahawa tiada ilah yang benar melainkan Allah maka dia masuk syurga” – Riwayat Muslim
Di dalam hadis abu Dzar Baginda bersabda:
– Riwayat al-Bukhori
Kesimpulannya ayat-ayat Al-Qur’ān dan hadis yang banyak menerangkan tentang pentingnya tauhid dan bahayanya syirik.
Maka semestinya orang yang beriman mengambil berat tentang ilmu ini demi kejayaan buat mereka di hari akhirat.
Makna ‘ilah’
Kalimah ini merupakan kalimah yang sering kita sebutkan dan ia merupakan sebahagian daripada isi kandungan syahadah yang kita lafazkan iaitu لا إله إلا الله.
Memahaminya merupakan perkara pokok di dalam agama Islam. Jahil tentang maknanya menjadikan manusia tidak dapat membezakan di antara keimanan dan kekufuran serta tauhid dan syirik.
Sering kita jumpa di dalam terjemahan Al Quran atau hadis para penulis menyatakan maknanya adalah ‘tuhan’. Begitu juga kalimah Rob ( رب) juga diterjemahkan dengan makna tuhan. Timbul persoalan apakah kedua-duanya sama atau mempunyai makna yang tersendiri?
Maka di sinilah titik tolak yang akan menentukan sejauh mana kita memahami kalimah tauhid dan agama islam yang dibawa oleh nabi kita Muhammad صلى الله عليه وسلم.
Walaupun kedua-dua kalimah ini (Rob dan Ilah) merujuk kepada yang satu iaitu Allah, namun pemahaman tentang makna kedua-duanya amat penting.
Kalimah ( إله ) membawa makna ( معبود ) ertinya yang dilakukan ibadat kepadanya. Apabila kita menyebut ‘La ilaha illAllah’ ertinya ialah tiada yang berhak dilakukan ibadat kepadanya melainkan Allah.
Ia mengandungi penyaksian kita bahawa sembahan selain Allah adalah batil. Yang layak dilakukan ibadah kepadanya hanyalah Allah sahaja.